نوع جستجو

توضیحات تکمیلی در مورد جو ، مالت جو و عصاره آن

blank

جو

جو یکی از انواع غلات است که در بسیاری از صنعت ها همچون تولید آرد ، آبجوسازی ، ساخت ماءالشعیر و… کاربرد بسیار زیادی دارد. خاستگاه این گیاه بطور خاص مشخص نیست اما گفته می شود که احتمالا کشف آن از اتیوپی و آسیای جنوب‌شرقی آغاز شده‌است.

در ایران بعد از گندم ، جو در مقام سطح زیر کشت در رتبه دوم قرار دارد و علت آن هم نیاز آبی کم و مقاومت بسیار خوب در سرما و مقاومت در برابر شوری است.

خوشه ای از جو

خوشه ی جو

بزرگ ترین کشور های تولید کننده جو در دنیا به ترتیب عبارتند از : روسیه ، فرانسه ، آلمان ، استرالیا ، اسپانیا ، کانادا و …

از جمله محصولات تولید شده از جو میتوان به عصاره مالت جو ، مالت جو ، پودر عصاره مالت جو و…  اشاره کرد که در این مطلب قصد داریم توضیحاتی را در این مورد در اختیارتان قرار دهیم.

مالت جو چیست ؟

جو

دانه های جو

زمانیکه دانه جو  تحت شرایط خاصی  جوانه بزند و در زمان خاصی و تحت رطوبت و دمای خاصی و همچنین طی مراحل مختلف عمل آوری شده و خشک شود ، تبدیل به دانه مالت جو میشود.

لازم به ذکر است که دانه مالت جو شامل انواع پایه و ویژه می باشد .

دانه مالت پایه :

اساسا هر ماءالشعیری با مالت پایه درست میشود ، بین ۸۰ درصد تا ۱۰۰  درصد کل مالتهای مورد استفاده در ساخت یک ماءالشعیر از نوع مالت پایه هست. مالت پایه ساختار اصلی ماءالشعیر را تشکیل میدهد . همچنین قندها ، ویتامینها ، پروتئینها و مواد معدنی عمدتا از مالت پایه منشاء می گیرند .

مالتهای پایه از کمرنگ به پررنگ شامل موارد زیر می باشد :

  1. پیلسنر Pilsner
  2. طلایی Pale Ale
  3. وین Vienna

دانه مالت ویژه :

مالت ویژه در واقع نوع خاصی دانه ی مالت فرآوری شده است. مثلا رست شده یا … و معمولا  به مقدار ۱ درصد تا ۲۰ درصد کل رسپی را تشکیل میدهد . در مالت ویژه برای بهبود خواص ماءالشعير مثل رنگ ، طعم ، مزه ، دهانمزه و قوام ، کف و .. استفاده مبشود.

انواع مالتهای ویژه عبارتند از :

آبجو تیره

نوعی از ابجوی تیره

  • بیسکوئیتی
  • امبر ( کهربایی )
  • شکلاتی کمرنگ
  • دارک
  • کارامل ۴۵
  • کارامل ۳۰۰

نظر خود را بنویسید

Your email address will not be published. Required fields are marked *