نوع جستجو

درمان یبوست با عصاره مالت جو

blank

چرا عصاره مالت جو  ؟

این عصاره از جوانه جو تهیه شده و دارای مقدار زیادی فیبر محلول می باشد که باعث افزایش حجم مدفوع می شود.

موارد استفاده عصاره مالت جو :

  • افرادیکه دچار یبوست هستند ، می توانند قرص مالت جو را جایگزین داروهای مسهل قوی کنند و بطور منظم و همیشگی از آن استفاده کنند.
  • در بهبود یبوست هاس مزمن ، سندروم روده تحریک پذیر ، التهاب روده و فتق معده موثر است.

نکته : عصاره مالت جو را در هوای اتاق و دور از دسترس کودکان نگه دارید.

مالت

جو

راه های مصرف :

طبق دستور پزشک هر مقداری را که تجویز کرده است ، با یک لیوان پر از آب استفاده کنید. این عصاره دارای دو شکل پودری و مایع می باشد.

  1. شکل پودری : مقداری را که پزشک تجویر کرده است در شیر ، آب یا آبمیوه بریزید و هم بزنید تا حل شود.میتوانید از شیر گرم نیز استفاده کنید.
  2. شکل مایع : مقداری را که پزشک گفته است با 30 یا 60 گرم آب گرم مخلوط کنید و سپس به آن شیر ، آب یا آبمیوه اضافه کنید.

اگر یکبار مصرف آن فراموش شود ، چه کنیم؟

به محض اینکه به یاد آوردید آن را مصرف کنید. مثلا اگر 9 صبح باید آن را مصرف میکردید و ساعت 10 یا 11 یادتان آمد ، آن را مصرف کنید. ولی اگر زمان دوز بعدی رسیده است ، دیگر دوز قبلی را که فراموش کرده بودید مصرف نکنید.( یعنی هیچ وقت 2 برلبرمصرف نکنید. )

آیا تداخلی با غذاها دارد ؟

خیر ، هیچ گونه تداخلی با غذاها ندارد. افزایش مصرف مایعات رژیم غذایی سرشار از فیبر یا سبوس غلات و ورزش منظم باعث تنظیم عمل روده میشود.

در چه بیماری هایی نباید استفاده شود ؟

افرادیکه انسداد روده دارند یا عمل جراحی در ناحیه شکم انجام داده اند یا دچار اختلالات مزمن روده ای مثل بیماری التهاب روده یا بیماری کرون هستند ، باید با مشورت پزشک مصرف کنند.زیرا عصاره مالت به دلیل داشتن فیبر برای آنها مناسب نیست.

نکته : افراد دیابتی برای مصرف این عصاره با پزشک مشورت کنند، زیرا دارای کربوهیدرات است.

باردار

بارداری

مصرف در دوران بارداری :

برای درمان یبوست در این دوران فیبر توصیه میشود. و از آنجا که عصاره مالت سرشار از فیبراست ، میتواند در برنامه غذایی روزانه باشد.

اثرات جانبی :

هر دارویی هرچند کم معمولا دارای اثرات جانبی خفیفی می باشد. که اثرات جانبی عصار مالت جو عبارتند از :

دل درد

دل درد شدید

  • حالت تهوع
  • گرفتگی خفیف عضلات شکم
  • نفخ معده
  • اسهال

اثرات اصلی و مهم :

  • درد شدید معده
  • تهوع و استفراغ

نکته : همرا با این عصاره مقدار زیادی آب بنوشید، زیرا عدم مصرف اب به مقدار کافی، باعث تجمع و تورم فیبر در دستگاه گوارش ، انسداد یا حتی پارگی مری میشود.

احتیاطات :

یکی از اثرات جانبی فیبرهای محلول از جمله عصاره مالت جو ایجاد نفخ و باد معده است که با تاثیر باکتری های مفید روده بر این نوع فیبر تولید می شوند. بنابراین دقت کنید که چه مقدار از این عصاره را می توانید بدون نفخ معده مصرف کنید. فیبرهای غیر محلول که در سبوس گندم و سبوس سایر غلات وجود دارند، دارای این اثرات جانبی نیستند.

همیشه همراه با این عصاره، مقدار زیادی آب و مایعات بنوشید، زیرا عدم دریافت مایعات به مقدار کافی، باعث تجمع و تورم فیبر در دستگاه گوارش و انسداد یا حتی پارگی مری می شود. اگر در بلعیدن مواد غذایی دچار مشکل هستید، این عصاره را مصرف نکنید.

اگر با وجود مصرف منظم یک داروی مسهل، باز هم بیشتر از یک هفته یبوست شما طول کشید یا در اثر یبوست دچار خونریزی مقعد شوید، حتماً هر چه سریع تر به پزشک مراجعه کنید.

توصیه های پزشکی :

هر فردی باید در برنامه غذایی روزانه خود به مقدار کافی فیبرهای غذایی محلول و غیرمحلول را مصرف کند. فیبرها اثرات مفید بسیاری دارند، از جمله باعث تنظیم عملکرد روده، کاهش خطر بیماری قلبی و بعضی انواع سرطان می شوند. عصاره مالت جو نیز منبع خوبی از فیبرهای غذایی محلول است. افرادی که دچار التهاب روده، یبوست یا فتق معده هستند باید یک رژیم غذایی پر فیبر را مصرف کنند.

 

نظر خود را بنویسید

Your email address will not be published. Required fields are marked *