نوع جستجو

سبوس چیست ؟ معرفی انواع سبوس ها و خواص آنها

blank

سبوس چیست ؟

به پوسته ی انواع غلات از جمله گندم ، جو و برنج ، سبوس گفته می شود . این ماده دارای ارزش تغذیه ای بالایی می باشد و سرشار از انواع ویتامین ها و مواد مغذی می باشد که در ادامه بیشتر به آنها خواهیم پرداخت .

انواع سبوس

آرد در کیسه

آرد گند سبوس دار

سبوس گندم

سبوس گندم دارای رنگ  زرد مایل به قهوه‌ای است. در گذشته تنها پس از جدا کردن کاه از دانه ی گندم ، آن را آسیاب کرده و مورد استفاده قرار می دادند . در نتیجه ی این کار ، نان های باکیفیت تری تولید می شده است. اما رفته رفته با بیشتر تکنولوژی انسان قادر به جدا کردن پوسته ی گندم یا همان سبوس گندم شد . سبوس گندم دارای مقادیر قابل توجهی از مواد معدنی و ویتامین‌های موردنیاز بدن می‌باشد . از طرفی تحقیقات نشان داده است که در پوسته گندم  فیتیک اسید وجود دارد. این ماده با تاثیراتی که در بدن بر روی  آهن، کلسیم، روی و غیره دارد ، باعث فقر آنها می شود. به همین دلیل در بسیاری از کشورهای دنیا قبل از آرد کردن گندم در کارخانه، آن را پوست‌گیری کرده و سبوس آن جداشده و سپس تهیه آرد انجام می‌شود.

از پوسته ی جدا شده گندم میتوان در شیرینی پزی ، تهیه انواع غذاها استفاده کرد.

خواص :
  • سبوس گندم دارای ویتامین‌های ب، ث، د، ریبوفلاوین، فولات، نیاسین، ازجمله املاح معدنی آهن، پتاسیم، سدیم، فسفر، کلسیم، منیزیم، کربوهیدرات‌ها، چربی‌ها، اسید‌های چرب و غیره می باشد.
  • از آن می توان به عنوان ملین استفاده کرد زیرا به رفع یبوست و تقویت روده‌ها و دستگاه گوارش کمک می کند.
  • به درمان پرفشاری خون و کاهش فشار خون بالا کمک میکند.

سبوس جو

از دانه جو محصولات متنوعی تولید می شود که دارای خواص فوق العاده ای می باشند . سبوس جو نیز همانند سبوس گندم محصولی است که از پوست‌گیری دانه جو به دست می‌آید.سایر محصولات تولید شده از جو عبارتند از : مالت جو، عصاره مالت جو ، انواع نان های جو رژیمی و …

خوشه ای از جو

خوشه ی جو

نکته : برای تهیه محصولات جو (آرد جو ، مالت جو، عصاره مالت جو و … ) از فروشگاه به مالت شاپ کلیک کنید.

خواص
  • باعث کاهش کلسترول خون بالا می شود.
  • به دلیل داشتن فیبر بالا از بروز سرطان کولون جلوگیری می کند.
  • جلوگیری از دیابت: جو و محصولات جانبی آن ازجمله سبوس نقش مؤثری در کاهش قند خون دارند و درنتیجه می‌توان از این محصول برای جلوگیری و کنترل دیابت استفاده کرد.

سبوس برنج

سبوس برنج محصولی است که در حین عملیات تکمیلی برنج به دست می‌آید. برنج یکی از غلات کامل است که دارای مواد و ویتامین‌های مختلفی می‌باشد و اکثر این مواد در پوسته برنج قرار دارند.

آرد

آرد برنج سبوس دار

خواص
  • سرشار از انواع ویتامین های گروه ب می باشد.
  • ویتامین‌های E و K نیز به مقدار قابل توجهی در این محصول وجود دارند.
  • مواد معدنی مختلفی مثل آهن، کلسیم، منیزیم، پتاسیم، فسفر، سدیم، روی، منگنز و سلنیوم در آن وجود دارد.
  • به کاهش وزن کمک می کند.
  • به پیشگیری از پوکی استخوان در هنگام یائسگی کمک بسزایی می کند.
  • عضله سازی در ورزشکاران : یکی از فواید مهم سبوس برنج برای افرادی است که فعالیت‌های ورزشی دارند. این محصول به دلیل داشتن فیبر، آنتی‌اکسیدان‌ها، ویتامین E، ویتامین‌های B، اسیدهای چرب ضروری، پروتئین، نشاسته و مواد معدنی دیگر، ضمن بالا بردن توان بدن، باعث کمک به رشد و درنتیجه ساخت عضله در بدن این افراد می‌شود.
  • برای درمان مو خوره ، جلوگیری از ریزش مو مفید است.

نکته : همانطور که مطالعه کردید ، انواع سبوس ها دارای خواص بسیار زیادی می باشند . اما دقت داشته باشید که هرگز به صورت بی رویه آن ها را مصرف نکنید و اگر سابقه حساسیت به غلات ، بیماری های دستگاه گوارش دارید ، حتما برای مصرف آن ها با پزشک خود مشورت کنید.

 

 

نظر خود را بنویسید

Your email address will not be published. Required fields are marked *