نوع جستجو

هر آنچه که لازم است در مورد بیکینگ پودر بدانید

blank

بکینگ پودر چیست ؟

بکینگ پودر ، پودر سفید رنگی است که از ترکیب جوش شیرین ، نشاسته ، کلسیم فسفات ، سدیم آلومینیوم سولفات ( کرم تارتار ) تشکیل شده است . و کافی  است با مایعی مانند روغن ، آب ، شیر یا حتی تخم مرغ ترکیب شود ، با تولید گاز دی اکسید کربن و آزاد کردن آن ، باعث پف کردن خمیر می شود .

پودر کیک

بکینگ پودر

نحوه تاثیر بیکینگ پودر

اکثر بیکینگ پودرهایی که در شیرینی پزی و نانوایی استفاده می شوند دو مرحله ای یا دو واکنشی هستند و این دو واکنش به کمک اضافه کردن مایعات و گرما انجام می گیرد .

واکنش اول زمانی صورت می گیرد که شما مایعی را به خمیر اضافه می کنید و بیکینگ پودر رطوبت را به خود جذب می کند . یکی از نمکهای اسیدی با بیکینگ سودا واکنش انجام می دهد و گاز دی اکسید کرین تولید می شود .

واکنش دوم زمانی که خمير داخل فر قرار می گیرد انجام میشود و بر اثر حرارت ، سلولهای گازی بزرگ می شوند و باعث پف کردن خمیر می شود . به همین علت بعد از آماده شده خمیر ، باید داخل فری گذاشته شود که از قبل به خوبی گرم شده باشد .

بیکسنگ پودر

بکینگ پودر در ظرف

نکته : توجه کنید که در دستورات پختی که حاوی مواد اسیدی ( مثل ماست ، باترکریم ، عسل ، پودر کاکائو ) نیستند ، حتما باید از بکینگ پودر استفاده نمایید . چون جوش شیرین در نبود مواد اسیدی ، واکنش نشان نمی دهد و خمیر پف نمی کند

نکته :  در تهیه کیک ها و نان های حاوی بکینگ پودر توجه کنید که حتما هنگام مخلوط کردن بکینگ پودر با آرد این کار را با دقت وسواس انجام بدهید چون اگر بطور کامل با آرد مخلوط نشده باشد ، تجمع آن در یک قسمت خمیر باعث ایجاد منفذهای بزرگ در کیک یا نان میشود .

نگهداری بیکینگ پودر

بکینگ پودر باید در محل خشک و خنک و دور از نور مستقیم خورشید نگهداری شود و بهترین زمان نگهداری آن یک سال است . همیشه قبل از اینکه از بکینگ پودر استفاده کنید ، بهتر است از سالم بودن آن مطمئن شوید . به این صورت که دو قاشق غذاخوری آب داغ را روی نصف قاشق چایخوری بکینگ پودر بریزید ، اگر شروع به جوشیدن نکرد ، بکینگ پودر غير قابل استفاده است .

نظر خود را بنویسید

Your email address will not be published. Required fields are marked *