نوع جستجو

اهمیت کربوهیدرات ها و پروتئین ها در رژیم غذایی ورزشکاران

blank

کربوهیدرات و پروتئین

این دو ماده بسیار مهم ، باید حتما به اندازه کافی در همه رژیم های غذایی بخصوص رژیم ورزشکاران قرار داده شود. در ادامه در مورد این دو ماده بیشتر بخوانید.

blank

غذاهای سرشار از پروتئین و کربوهیدرات

 

کربوهیدرات

کربوهیدرات ها بعنوان مهم ترین منابع انرژی شناخته شده اند و در مواد شیرین، میوه ها، نان، غلات، برنج و دیگر مواد غذایی وجود دارند.تقریبا کربوهیدرات باید روزانه حدود 70 تا 60 درصد نیاز شما به انرژی را تامین کند.

کربوهیدرات چگونه به انرژی تبدیل می شود ؟

کربوهیدرات دار

غذاهای کربوهیدرات دار

کربوهیدراتی که مصرف میکنید در بدن شما به گلوکز تبدیل میشود. ممکن است گلوکز مستقیما بسوزد و انرژی تولید کند و یا در عضلات تبدیل به گلیکوژن شود.

 گلیکوژنین چیست ؟  گلیکوژن یک ذخیره در دسترس انرژی برای عضله است تا در مواقعی که نیاز فوری به انرژی داشت از آن مصرف کند.

ضرورت کربوهیدرات در حین ورزش

اگر زمانی که ورزش می کنید ، بدن شما به اندازه کافی کربوهیدرات در دسترس نداشته باشد ، برای به دست آوردن انرژی مورد نیازش شروع به سوزاندن چربی و پروتئین میکند و این موجب کاهش کارآیی شما میشود. حداقل از چند روز قبل از شروع یک فعالیت ورزش شدید یا رقابتی کربوهیدرات به اندازه کافی مصرف کنید تا گلیکوژن به اندازه کافی در بدن شما ذخیره شود. اگر فعالیت ورزشی شما بیش از یک ساعت طول میکشد باید در حین ورزش هم کربوهیدرات مصرف کنید.

نکته طلایی : دانه مالت  ، پودر مالت، عصاره مالت و پودر عصاره مالت نیز غنی از کربوهیدرات بوده و مصرف آن را برای ورزشکاران  به عنوان جایگزینی برای مکمل های شیمیایی موجود در بازار توصیه می نماییم.

پروتئین

پروتئین دار

غذاهای پروتئین دار

در گوشت، ماهی، تخم مرغ، لبنیات، حبوبات و مواد غذایی دیگر وجود دارد. حدود 15 تا 12 درصد از انرژی مورد نیاز روزانه ما باید از طریق پروتئین تامین شود. پروتئین به بدن شما امکان میدهد تا بافت های تازه بسازد. بدن شما نمیتواند پروتئین را ذخیره کند پس اگر به آن نیاز نداشته باشد آنرا میسوزاند یا تبدیل به چربی میکند.

میزان نیاز بدن ورزشکار به پروتئین برحسب نوع ورزش، شدت فعالیت های ورزشی و مدت انجام ورزش متفاوت است و به شرح ذیل می باشد :

  • کسانی که ورزش میکنند به مقادیر بیشتری پروتئین نیاز دارند.
  • ورزشکارانی که ورزش های استقامتی انجام میدهند یا آنهایی که ورزش های قدرتی انجام میدهند یا بدنسازی میکنند به پروتئین بیشتری نیاز دارند.

نکته طلایی : مالت و پودر مالت، عصاره مالت و پودر عصاره مالت نیز منابع مناسبی از پروتئین هستند و مصرف آن ها را به عنوان جایگزینی برای مکمل های شیمیایی توصیه می نماییم.

نظر خود را بنویسید

Your email address will not be published. Required fields are marked *