نوع جستجو

برای داشتن سیستم گوارشی سالم چه کارهایی انجام دهیم ؟

blank

سیستم گوارش

دستگاه گوارش که بطور کلی  از 4 بخش بلع، گوارش مکانیکی و شیمیایی، جذب و دفع تشکیل شده است ، یکی از دستگاه های بسیار مهم بدن می باشد که سلامتی آن بیش از آنچه که فکر میکنید مهم است. مطالبی که در ادمه مطالعه می کنید به شما کمک می کند تا به سلامت این دستگاه بهبود ببخشید و آن را سالم نگه دارید.

عصاره مالت

عصاره مالت جو باعث افزایش حجم مدفوع و تنظیم عملکرد روده می شود. همچنین باعث حرکت روده به مدت ۱۲ تا ۷۲ ساعت می گردد. افرادی که دچار یبوست هستند ، می توانند بجای مصرف گهگاه داروهای مسهل قوی، بطور منظم و همیشگی قرص مالت جو را مصرف کنند.

میوه و سزیجات

میوه و سزیجات تازه

مصرف میوه و سبزیجات

هر فرد بایستی حداقل 5 وعده میوه و سبزی در طول روز مصرف کند. میوه ها و سبزیجات را بطور متنوع انتخاب کنید، مثل سیب، انواع توت، زردآلو، هلو، گلابی، پرتقال، آلو، ذرت، انواع نخود، هویج، گوجه فرنگی، اسفناج، کلم بروکلی و گل کلم.  و تا جاییکه برایتان امکان دارد به جای نوشیدن  آبمیوه، میوه ها را بطور کامل بخورید؛ به عنوان مثال، یک لیوان آب پرتقال، حاوی  یک دهم گرم فیبر می باشد، در حالیکه یک عدد پرتقال 2/9 گرم فیبر دارد.

میوه تازه

میوه های تازه

سیب :  برای جلوگیری از یبوست، سعی کنید یک ساعت بعد از وعده های غذایی سیب بخورید.
آب سیب و سرکه سیب: این ملین های طبیعی برای اکثر افراد موثر هستند.
موز: این میوه نیز می تواند یبوست را برطرف کند. سعی کنید موز را بصورت رسیده و بین وعده های غذایی مصرف کنید. از خوردن موزهای سبز اجتناب کنید، چون باعث شدید شدن یبوست می شوند.
کشمش: روزانه یک مشت کشمش بخورید، یک ساعت بعد از وعده های غذایی.
ریواس: این سبزی ترش مزه نیز نوعی ملین طبیعی محسوب می شود. ریواس را بپزید و با عسل طعم آن را ملس کنید یا در پختن انواع پای از آن استفاده کنید. یا اینکه یک  نوشیدنی خوشمزه  با ترکیب پوره ریواس پخته، آب سیب و عسل درست کرده و نوش جان کنید.

فنجان قهوه

دانه های قهوه

قهوه

ترکیبات سازنده مزه تلخ  موجود در قهوه ، باعث تحریک لوله گوارش می شود. اگر شما به قهوه علاقه ندارید می توانید گیاهی به نام انگور اورگون را امتحان کنید. ریشه این گیاه و برخی از هم خانواده های نزدیکش مثل زرشک از زمانهای قدیم برای درمان یبوست استفاده می شده است. نصف قاشق چایخوری از تنتور این گیاه را در آب بریزید و قبل از غذا به آرامی سربکشید.

نوشیدن آب

مصرف حداقل 8 لیوان آب در روز نه تنها باعث سلامت عمومی بدن می شود، بلکه به مرطوب شدن روده ها کمک کرده و باعث تسهیل حرکات روده می شود.

اب

لیوان آب

نظر خود را بنویسید

Your email address will not be published. Required fields are marked *