نوع جستجو

دلایل گنبدی شدن کیک چیست ؟ برای رفع آن چه کنیم ؟

blank

گنبدی شدن کیک

یکی از مشکلات شایع و پر تکرار در پختن کیک که معمولا بسیاری از کیک پز های مبتدی با آن رو به رو می شوند ، گنبدی شدن کیک است. این مشکل بخصوص در پخت کیک های پایه و اسفنجی که قرار است خامه کشی شوند ، علاوه بر اینکه ظاهر خوبی ندارد ، اصلا برای این کار نیز مناسب نمی باشد. . در ادامه چند دلیل عمده گنبدی شدن کیک و راهکار های رفع این مشکل را توضیح داده ایم.

blank

کیک خانگی

دلایل گنبدی شدن کیک

اول این نکته را یادآوری کنیم که دلیل اصلی گنبدی شدن کیک این است که اطراف کیک از وسط کیک زودتر پخته میشود وجلوی پف کیک گرفته میشود و بعد از پف کردن وسط کیک حالت گنبدی پیدا  می کند .

  • ساده ترین روش این است که به جای استفاده از دمای 180 الى 190 و پخت کیک در 30 دقیقه دمای کیک را به 170 الى 180 تغییر بدیم تا زمان 35 تا 40 دقیقه پخته شود و حداکثر 15 دقیقه قبل از پخت فر رو روشن کنیم .
  •  سعی کنیم دما کل قالب را به یک اندازه کنیم و برای این کار باید حتما از طبقه وسط فر استفاده کنیم و روی طبقه فلزی بگذاریم و هم اینکه سینی فر را کف فر بگذاریم تا جلوی حرارت مستقیم به قالب گرفته بشود.
  •  مواد کیک درون قالب باید یکنواخت پخش بشود و بعد از ریختن مواد قالب و چند بار به یک سطح صاف بزنیم تا حباب های هوا درون کیک خارج بشود و اینکار باعث میشه کیک صافی  داشته باشیم.
    blank

    مواد کیک در قالب

  • باید مواد کیک باید حتما با قالب تناسب داشته باشد ،  یعنی شما نباید برای مواد کیک کم یک قالب بزرگ را انتخاب کنید ، این کار باعث میشود تا کیک گنبدی شود و حتما باید مواد کیک 1/3 تا نصف قالب باشد و اگر کمتر باشد کیک صاف نمیشود .

نظر خود را بنویسید

Your email address will not be published. Required fields are marked *