نوع جستجو

مالت و عصاره مالت جو چیست ؟ چه کاربردی در تولید ماءالشعیر دارند ؟

blank

مالت جو چیست ؟

گیاه جو نوعی غلات است که کشت آن احتمالاً از اتیوپی و آسیای جنوب‌شرقی آغاز شده‌است. مالت جو همان جو است که در کارخانه طی فرایند مالتینگ به مالت تبدیل می شود . یعنی در ابتدا جو خیسانده می شود و جوانه می زند ، سپس با حرارت خشک می شود و جوانه و ریشه هایش جدا میشود. (شبیه کاری که برای تهیه ی سمنو در مورد گندم انجام می شود). محصول حاصل دارای فواید غذایی بیشتری به نسبت خود جو بوده و قابلیت تبدیل نشاسته به قند را دارد و به همین دلیل در آبجوسازی و تهیه ماءالشعیر مورد استفاده قرار می گیرد. در ادامه مطلب توضیحات تکمیلی در مورد مالت و عصاره را برایتان قرار داده ایم. همچنین شما می توانید در مطالب قبلی ، در مورد موارد مصرف ، خواص و… اطلاعاتی را بدست آورید.

مالت

دانه های جو

عصاره مالت چیست ؟

اگر دانه ی مالت ، طی فرایند خاصی خیسانده و مایع حاصل پخته شود ، عصاره ی مالت تولید میشود که مایع غلیظ و شیرین است و قابلیت تخمیر دارد.

شرکتهای مختلفی مخصوصا در 10 سال اخیر در زمینه تولید مالت جو و سایر فراورده های آن در ایران مشغول فعالیت هستند و همچنین درعطاری ها شاید به مارکهای تجاری ناشناخته ای از پودر عصاره مالت موجود باشد ولی از آنجاییکه هیچ مشخصاتی از محصول را روی بسته بندیهایشان درج نمی کنند ، قابل اعتماد نیستند. ولی خوشبختانه چندسالی است که برخی شرکتها مانند «به مالت» در مقیاس خانگی عصاره ی مالت عرضه میکنند. ( برای تهیه و خرید مالت و عصاره مالت و … کلیک کنید )

نکته : شما برای شروع بهتر است از پودر عصارۀ مالت استفاده کنید از عصارۀ مالت مایع هم می توانید استفاده کنید ولی از لحاظ اقتصادی پودر عصاره به صرفه تر است و کیفیت ماندگاری بهتری دارد و می توانید به مدت طولانی آنرا نگهداری کنید و فقط پودر عصاره را می توان تا چند ماه در یخچال نگهداری نمود. دقت کنید پودر مالت با پودر عصاره متفاوت است پودر مالت درواقع مالت آرد شده است و برای تولید آبجو باید ابتدا به عصاره ی مایع تبدیل شود تا نشاسته مالت به قند تبدیل گردد و برای شروع، به کارِ مبتدیان نمی آید هرچند حرفه ای ها هم ترجیح میدهند خود دانه مالت را خریده و خود نیم کوب یا بلغورش کنند چون فیلتر کردن آبجویی که با آردِ کاملا نرم شده ی مالت درست شده در تولید خانگی میسر نیست.

ماءالشعیر

ماءالشعیر و رازک

به همراه عصاره مالت میتوانید بسته به سبک ماءالشعیر و آبجومورد نظر و دستور تهیه ای که دارید از مالتهای ویژه (Special Malt)هم برای رنگ دادن و شخصیت بخشیدن به آبجو استفاده کنید.

شما برای تولید ماءالشعیر به رنگ طلایی روشن میتوانید از عصاره ی مالت روشن یا طلایی Golden (dry or liquid) malt extract و برای تولید آبجوی به رنگ قهوه ای روشن یا کهربایی ازDark or Amber(dry or liquid) malt extract استفاده کنید.

برای ساخت آبجوهای مختلف مثلا آبجوی ایل سیاه آلمانی (Black German Ale) یا ایل قرمز ایرلندی(Red Irish Ale) یا ایل هندی(IPA) باید با توجه به دستور تهیه آنها علاوه بر این عصاره مالت از مالتهای ویژه در درجات مختلف رنگی استفاده کنید.

نکته : شما می توانید برای دریافت رسپی های مختلف برای تهیه ماءاشعیر و آبجو های بدون الکل به سایت به مالت به آدرس ( https://www.behmalt-shop.com/ ) مراجعه کنید .

نظر خود را بنویسید

Your email address will not be published. Required fields are marked *