نوع جستجو

معرفی انواع آردهای بدون گلوتن

blank

گلوتن

گلوتن پروتئینی است که در گندم، جو و چاودار یافت می‌شود. این ماده باعث کش آمدن خمیر و ترد شدن بافت فراورده نهایی می‌گردد.گلوتن ترکیبی از دو گلیکوپروتئین گلیادین gliadin و گلوتلین glutelin می‌باشد.

آرد

ارد بدون گلوتن

حساسیت به گلوتن

تقرییا 1 درصد مردم جهان بعلت ابتلا به بیماری سلیاک به گلوتن حساسیت دارند. بیماری سلیاک عبارت  است از نوعی واکنش ایمنی غیرطبیعی به گلیادین نسبتاً هضم شده می‌باشد. این بیماری به میزان شدت‌های مختلفی در تمام مصرف‌کنندگان گندم در جهان رخ می‌دهد. مصرف و استنشاق گلوتن نیز موجب برخی واکنش‌های آلرژیک و آسیب‌های عصبی می‌گردد. در انسان‌ها حساسیت به گلوتن زیاد دیده شده‌است. لذا این افراد باید از فراورده های بدون گلوتن استفاده کنند.

آردهای بدون گلوتن

آرد بادام :

این آرد از آسیاب کردن مغز بادام تهیه می شود.متداول ترین جایگزین آرد در شیرینی پزی می باشد و تقریبا 2 برابر آرد گندم استفاده می شود.

آرد بادام پوست گرفته نشده رنگ تیره تری دارد .

آرد نارگیل :

این آرد ارزان تر از آرد بادام می باشد . پودر ریزدانه و یکدستی از پوسته نارگیل خوراکی است . آرد نارگیل شدیدا جاذب رطوبت می باشد و باید تخم مرغ یا مایعات دستور را بیشتر کنید.

آرد نارگیل

آرد نارگیل

آرد برنج :

از آسیاب کردن برنج سفید و یا قهوه ای تهیه می شود . آرد برنج قهوه ای دارای ارزش غذایی بالاتری می باشد. در تهیه کیک و سایر شیرینی ها بهتر است با سایر آردها مخلوط شود.

برنج

آرد برنج

آرد دانه تاج خروس :

این آرد کمتر شناخنه شده است. دارای طعم آجیلی می باشد و نسبت به آرد گندم ، کالری کمتری دارد. دقت داشته باشید که این آرد سریع در فر رنگ میگیرد و این نکته را هنگام پخت در نظر بگیرید.

آرد گندم سیاه :

بر خلاف اسمش هیچ ربطی به گندم ندارد. طعم خاکی قوی دارد که باعث می شود ، محصول نهایی دارای بافت زبری باشد. در تهیه نان های سریع و مخمردار مناسب است و اما در کل بهتر است همراه با بقیه آردهای بدون گلوتن استفاده شود.

آرد جو دوسر ( یولاف ) :

یولاف گلوتنی ندارد. اما چون معمولا در دستگاه آسیاب گندم ساییده می شود ، ممکن است با درصدی از گلوتن گندم آلوده شود. این آرد دارای فیبر بسیار زیادی می باشد و سرشار از ویتامین است. این آرد برای ور آمدن نیاز به مخمر و یا بیکینگ پودر بیشتری دارد.

نظر خود را بنویسید

Your email address will not be published. Required fields are marked *